On Centre – learning to design and make

Nach fast eineinhalb Monaten Töpferpause darf ich endlich wieder spielen. Diesmal nicht in Innsbruck oder Seto, sondern in einer idyllisch gelegenen Keramikschule in Certaldo, Italien. Insgesamt 12 Wochen lang werde ich hier gemeinsam mit einer bunt gemischten Gruppe von TöpferInnen lernen was das Zeug hält: Drehtechnik und -ästhetik, Tonzusammensetzung und – eigenschaften, Glasurdesign, Brenntechniken und vieles mehr.

In der vergangenen Woche war ich bereits so gefordert, dass ich am Abend nur noch ins Bett fallen wollte: Zwischen Montag und Samstag verbrachte ich ca. 45 Stunden im Studio, davon ungefähr 30 an der Scheibe, und die anderen mit rauchendem Kopf beim Engoben- und Tonmischen. Falls ihr euch nicht vorstellen könnt wie so etwas gehen könnte, dann geht es euch so wie mir vor einer Woche. Aber eigentlich ist es gar nicht soooo kompliziert. Vor allem unter John Colbecks geduldiger Anleitung.

I’m finally touching clay again! Not in my makeshift basement studio in Innsbruck, though, or in Japan, but at La Meridiana, a ceramics school in Tuscany. For 12 weeks I’ll be learning with an international group of students, assistants and teachers. During this time I’ll be working on my throwing technique and will also try to figure out clay and glaze design and mixing, as well as several firing modes.

Last week was full of great learning opportunities. Between Monday and Saturday I spent roughly 45 hours in the studio. Of these 45 hours, 30 were spent at the wheel, and the remaining time went into clay preparation, slip testing and clay body mixing. If these words mean nothing to you, then you are no different from last week’s ‘me’. Essentially, what we did was add color (oxides) to a sort of clay soup that is referred to as ‘slip’. Slip is used for decorating surfaces. We also tried mixing clay bodies from scratch. That is, of course, under John Colbeck’s expert supervision…

Playground for mixing clay bodies
Playground for mixing clay bodies
Drying out new clay bodies
Drying out new clay bodies
Slip tests
Slip tests
Cylinders for slip testing
Cylinders for slip testing
Wenn nicht im Studio, dann waren wir (die TeilnehmerInnen) entweder mit Füreinanderkochen oder Spazierengehen beschäftigt. Und weil es so schön ist und ich all diese tollen Farben und Kontraste in meine Keramik bringen will, hier ein paar Eindrücke von der Schule und ihrer Umgebung.

Because Tuscany is a place of superlatives (stunning landscapes, delicious food and wine, beautiful architecture), we (the participants) haven’t run out of things to do yet. We’ve been spending our free time cooking for each other or going on long walks.

Here are just a few impressions of the school and its surroundings.

La Meridiana - front view
La Meridiana – front view
Random sculptures at la Meridiana
Random sculptures at la Meridiana
Casa rossa
Casa rossa

Color and light
Color and light
Exploring
Exploring
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